Zoeken ENG

Do the dance

“Hedendaagse dans is moeilijk,” klinkt het vaak. Nochtans blijkt uit heel wat projecten van kunstenaars en gezelschappen dat dans net een taal kan zijn waarin mensen van allerlei achtergronden elkaar kunnen ontmoeten op een heel basale, betekenisvolle en frisse manier. Kunstenpunt gaf De Zendelingen de opdracht om, in een reeks filmpjes, enkele projecten in beeld te brengen waarin niet-dansers worden uitgenodigd om mee te bewegen. Ze laten zien hoe dansmakers op diverse manieren bruggen slaan die heel wat verder reiken dan de theatermuren.

De Zendelingen is een collectief voor kunstkritiek dat projecten en formats ontwikkelt waarbij meerstemmige meningen op een multimediale manier worden ontsloten.

DO THE DANCE #7 - THE COMMON PEOPLE (Grip/Jan Martens & Lukas Dhont)

Waarom werkt choreograaf Jan Martens deze keer met niet-professionele dansers? Is fysiek contact met een onbekende niet confronterend? En speelt de digitale revolutie een rol in onze real life ontmoetingen? Dit keer geen figuranten, maar participanten in THE COMMON PEOPLE: the stage is yours!

Do the Dance #6 - Leaving Normal (Cie Woest)

Waarom danst Cie Woest liever op locatie dan in een theaterzaal? Hoe reageert het Utrechtse publiek op hun voorstelling Leaving Normal? En welke valkuilen of kansen zien Manon Avermaete en Paulien Truijen in het dansen op locatie?

Do the Dance #5 - Rauw (kabinet k)

Waarom werkt kabinet k zo vaak met kinderen in hun voorstellingen? Hoe krijgt choreograaf Joke Laureyns hen zo ver om te bewegen zoals zij wil? En hoe is het met zo'n bende kids op tournee in Palestina?

Do the Dance #4 - To Belong (Theater Stap) & Monkey Mind (Platform K)

“Hedendaagse dans is moeilijk,” klinkt het vaak. Nochtans blijkt uit heel wat projecten van kunstenaars dat dans net een taal kan zijn waarin mensen van allerlei achtergronden elkaar kunnen ontmoeten op een heel basale, betekenisvolle en frisse manier. Do The Dance toont hoe dat werkt.

Do the dance # 3 - C(H)OEURS (Les ballets C de la B)

Honderd figuranten kwamen tien zaterdagen lang samen voor de repetities van C(H)OEURS, maar in het uiteindelijke stuk werden ze vervangen door het koor van Teatro Real in Madrid. Een aha-erlebnis of toch een teleurstelling? 

Do the dance # 2 - (un)usual & Movements (Initia, MUS-E Belgium & Sint-Albertschool)

Rosario en Yasko. Twee Brusselse tieners die meespeelden in twee dansfilms op hun vroegere lagere school. Ondertussen zijn we twee jaar verder. Hoe kijken ze op dit dansproject terug? Welke impact heeft deze ervaring op hen gehad? En herkennen ze zich nog in hun jongere zelf?

Do the dance #1 - Off the Wall (fABULEUS, kwaad bloed & Straatrijk)

Zijn er raakvlakken of toch vooral verschillen tussen hiphop en hedendaagse dans? Hoe kijken de jongeren van het Off the Wall-bootcamp naar deze twee uiteenlopende dansgenres? En waar ligt de ambitie van deze jonge dansers?