Het lokale in de beeldende kunst (Griet Ivens, 2014)

In juni 2014 schreef Griet Ivens in opdracht van Kunstenpunt (toen BAM) een essay over het lokale in de beeldende kunst, in het kader van de veldanalyse beeldende kunst. Lees hier de tekst. 

Griet Ivens is sinds oktober 2012 directeur van cultuurcentrum Ter Dilft in Bornem. In 2008 (toen nog als directeur van cultuurcentrum De Ster in Willebroek) startte ze ‘WILLEBROE’ op, een kunstintegratieproject op vijf publieke plaatsen in Willebroek. Het werd een samenwerking tussen vijf lokale groepen en evenveel hedendaagse kunstenaars (Nick Ervinck, Angelo Vermeulen, Roel Vandebeek, Koenraad Dedobbeleer en Mekhitar Garabedian). Als directeur van De Ster in Willebroek en aansluitend als verantwoordelijke van Ter Dilft in Bornem bedacht en realiseerde ze in nauw overleg met de cultuurcentra van Bornem, Puurs, Willebroek en Mechelen ‘Route N16. Public Places for Private Experience’, een hedendaags beeldende kunst en architectuurproject langsheen de N16 en een gelijknamige publicatie in samenwerking met Vlaams Architectuur Instituut Antwerpen (juni–september 2013).